Wat wij zien

stefan-kunze-16862

WAT ZIEN WE NU?

DE GEMEENTE VAN CRISTUS IS HAAR GEZAG VERLOREN
Gods heerlijkheid -denk alleen aan het zichtbaar maken van het evangelie- staat onder druk omdat de gemeente haar gezag in de wereld heeft verloren. En dat doet ons pijn.

TRADITIES ZIJN SCHITTEREND… zoals onze kerkorde, kerkvaders die de gemeente hebben gediend met theologie, het bestaan van het pastoraat, noem maar op.

MAAR… Een schitterende traditie is het gevolg van een levend geloof en niet andersom. We zien in gemeenten dat de dialoog over de tradities nu de boventoon is gaan voeren, waardoor de dialoog over het geloof naar de achtergrond is verdwenen en de getuigenis in de wereld achterwege blijft. Ook blijft de heerlijkheid en de kracht van de Here Jezus onvoldoende zichtbaar. Onder andere omdat het bewustzijn over het priesterschap zo laag is.

MOEDELOOSHEID EN GELOOF GEKOPPELD AAN DE GEMEENTE
Het lijkt dat steeds meer mensen de moed opgeven als het gaat om het voortbestaan van de kerk. Voor hun is de gemeente -en haar omstandigheden- gekoppeld aan een persoonlijk geloof. Dat maakt gelovigen kwetsbaar en daardoor lopen gelovigen veel schade op. Een van de oorzaken is ook terug te voeren op het leiderschap van de plaatselijke gemeente.

DE THEOLOGIE DRIJFT AF VAN DE PRAKTIJK
De waarde van onderzoek en kennis is evident, echter in de aansluiting van het gemiddelde gemeentelid is dit vaak onbegrijpelijk en wordt de afstand steeds groter. Dat raakt ons.

PRIESTER ZIJN? WIE, IK?
Veel gemeenten zijn zich nauwelijks bewust van het feit dat iedere gelovige een priester is. Onderwijs en praktijkervaringen hierover zijn onvoldoende.

WAT WILLEN WE ZIEN?

CHRISTUS’ HEERLIJKHEID ZICHTBAAR IN DEZE WERELD
Ons verlangen is dat Gods eer en de heerlijkheid van Christus tot hun recht komen in alles. In de gemeente en in het persoonlijk leven in de wereld van de gelovigen. Wij geloven dat God bemoeienis heeft met Zijn gemeente en wanneer de gemeenten met hun gelovigen het Woord van God centraal stellen en Gods stem daarin willen verstaan voor hunzelf zal dat leiden tot bloeiende gemeenten. Slechts enkelen lukt dit. Wij verlangen naar een doorbraak van velen! Voor God, Zijn kinderen en voor de wereld! We denken dat daar collectieve verootmoediging voor
nodig is.

GROEIEND BEWUSTZIJN OVER PRIESTERSCHAP
We willen gemeenten en haar leden zich bewust laten worden dat zij priesters zijn. Voor God, voor elkaar en voor deze wereld.