De moed om kwetsbaar te zijn

Nooit meer evangeliseren Mark de Boer voorkantHet verlangen om een artikel in Zout te plaatsen naar aanleiding van Mark de Boer’s boek Nooit meer evangeliseren leefde al langer op de redactie. Ondanks dat dit boek al twee jaar in de winkel ligt, en er heel wat over geschreven is, kan het gewoon niet aan dit laatste nummer van Zout ontbreken.

De Boer schrijft in het eerste deel over de veranderingen in de cultuur en hoe dit de kloof tussen christenen en niet-christenen vergroot. Hij constateert de worsteling van de kerk in haar zoektocht naar een plek in deze veranderde cultuur (zie bijv. p. 52-58).

In het tweede deel beschrijft de Boer hoe wij, in Jezus’ voetsporen, zélf de boodschap zijn. Niet door de perfecte kopie van Jezus te zijn, maar door kwetsbaar te zijn, wetend dat we Gods genade écht nodig hebben (p. 96-99).

Uit het onderzoek van de EO ‘Leef je geloof’ (2012) bleek dat een groot deel van de niet-christenen christenen hypocriet vindt. Nou, dat staat ver af van het zélf de boodschap zijn. Blijkbaar gaat het ons als christen, sterker nog, mij als christen niet zo goed af om als vanzelfsprekend zelf de boodschap te zijn. Een vriend van mij is geen christen maar wel een vent waar ik Christus in terug zie.Wat onderscheidt mijn acties en mijn leven dan van dat van hem?!

In het derde deel beschrijft de Boer zijn visie op een nieuwe vorm van evangeliseren, meer toegepast op de huidige tijd. Hij zoekt de sleutel in gemeenschap, saamhorigheid en verbinding (p. 107-108). Een plek waar woorden en daden aan elkaar verbonden kunnen én moeten worden.

Tijdens het lezen van dit boek zinderden de TED-talks en boeken van Brené Brown in mijn achterhoofd. Als onderzoekshoogleraar, met onderzoeken naar o.a. schaamte en kwetsbaarheid, pleit zij voor kwetsbaarheid om echte verbondenheid te voelen. Ze zegt: ‘Ik denk niet dat verbondenheid kan plaatsvinden zonder kwetsbaarheid, en ik denk dat het zeker niet kan plaatsvinden in het midden van schaamte’

Dit geluid hoor ik op de achtergrond ook doorklinken in het boek van de Boer: de moed om kwetsbaar te zijn. Bijvoorbeeld door jezelf te bevragen hoe het zit tussen jou en God, of je er wel echt van overtuigd bent dat het je opdracht is om mensen te vertellen over Jezus én te laten zien wie Jezus is. En of je wel oprecht opzoek bent naar vriendschap met de ander (of dat het meer een verborgen agenda is voor evangelisatie). Maar ook door jezelf écht te laten zien aan de ander. Hebben we niet altijd een bepaalde reserve? Tot hier mag de ander komen en niet verder! Hoe ontwapenend is het om mensen te ontmoeten die zichzelf bloot durven geven. Die oprecht hun levensverhaal willen delen en dit ook nog eens kunnen verbinden aan het werk van God. En die moed om kwetsbaar te zijn gaat nog verder. Het gaat ook om luisteren naar wat de Heilige Geest je influistert. Op mensen af te stappen terwijl je geen flauw idee hebt wat het brengen gaat. Om spontaan eens voor te stellen met iemand te bidden terwijl je (in al je spontaniteit) al 100 redenen hebt bedacht het niet te doen. Wanneer we het evangeliseren dan overboord gooien, gaan we gewoon verder met moedige kwetsbaarheid!

Dit artikel is een van de artikelen die verschenen is in het laatste nummer van zoutmagazine.

The following two tabs change content below.

Moniek Mol

Weet als enthousiaste en gedreven adviseur de verschillende kanten van een zaak te belichten. Heeft door diverse banen binnen kerkelijk én niet-kerkelijk jeugdland een brede kijk op verscheidenheid van generaties. Houdt van Zijn kerk en wil graag bijdragen aan een bloeiend Koninkrijk. Wil Hem volgen en ziet dit als een groot avontuur. Mail Moniek